2015. június 28., vasárnap

Kamenjak-félsziget (Horvátország)

Horvátországba szinte minden évben elmegyünk hosszú hétvégére. Vannak, bevált, bejáratott helyek, de ezek mellett szeretünk mindig új partokat is felfedezni. 2014-ben június legelején a Kamenjak-félszigetre mentünk. Ez az Isztriai-félsziget legdélibb részén található, ha rákeresünk az interneten, általában csodás légifotókat találunk, amelyen látszik a szabadalt, kis öblökkel tarkított tengerpartja.
Mint a legtöbb strandoló hely Horvátországban, a part itt sziklás és apró köves. Különleges szépségét a kis rejtett öblök adják, a vízből kiemelkedő magas sziklák és a hihetetlenül kék víz.

A félsziget "bejáratánál" helyezkedik el egy kis magaslaton Premantura falucska. Mi, lévén nem volt főszerzon, itt szálltunk meg, de nyár közepén nagy eséllyel nem találunk itt szállást, ha nem foglaltuk le jó előre, tekintve, hogy elég kicsi a település. Épp ezért a legtöbben Medulinból, vagy a 10 km-re fekvő Pulából jönnek ide. Az egész félsziget természetvédelmi terület, így két, illetve három lehetőségünk van bejárni, ha itt akarunk strandolni: gyalogosan, biciklivel, vagy autóval. Illetve természetesen még hajóval, ha valaki rendelkezne vele. ;)
Személy szerint így utólag a biciklit ajánlanám, több okból is. Egyrész gyalogosan a teljes félszigetet nem lehet egy nap alatt bejárni, bár minden bizonnyal a közelebbi strandokat így lenne a legcélszerűbb megközelíteni. Autóval pedig díjat kell fizetni a belépéskor, sajnos már nem emlékszem, mennyit és a neten sem találtam meg, de azt hiszem, nem volt vészes. Viszont a gond inkább az, hogy nem épp városi autóra van berendezve a terep, ami persze nem baj, mert így megérzi vadregényességét. Kitáblázva alig van valami, és némely helyeken inkább terepjáró kellene, mint normál autó, hogy az ember lejusson a parkolóhelyig a strand közelében. Persze vannak könnyebben megközelíthető területek is. :)

A strandok tekintetében vannak nyitottabb, lassabban mélyülő részek, ahol viszont kevesebb a fa, akad teljesen zárt, és árnyas fákkal övezett is. Egy nem túl részletes térkép található a hivatalos honlapon is, amin legalább jelölik, hol van büfé, ami a nagy melegben nem hátrány: http://www.kamenjak.hr/site_media/media/cms_page_media/1/Mapa-Kamenjak.pdf
Mi egyébként nem jártuk be végül az öszes strandot, de ha valaki egy hétre jön ide, könnyedén megteheti, hogy minden nap máshol strandol. Ha gyalogosan akarunk közlekedni a félszigeten, én a part mentén haladó gyalogösvényt javaslom, lehet, hogy kicsit hosszabb, de szebb, és nem kell az autók által felvert hihetetlenül nagy porban gyalogolnunk.
A legelején van egyébként egy tájékoztató tábla, mi merre, milyen távolságban. Más kérdés, hogy ha nem tudjuk, melyik öblöt keressük, sokra nem megyünk vele. :)

A félsziget nyugati oldalán a legelső és egyben a "bejárathoz" legközelebb eső öböl a Pinizule. Mi itt strandoltunk az első és utolsó napokon, tekintve, hogy a szállásunkról ide be tudtunk sétálni egy 20-30 perc alatt. Itt nincsen semmilyen vendéglátó egység, viszont nagyon kedves kis öböl, könnyen be lehet menni a vízba, és még árnyékot is találtunk. :)

Pinizule

Polje öbölben van vendéglátó egység is (bár mikor mi voltunk, még szezon elején zárva volt), ez az öböl nagy és széles, kikötőként is fnkcionál, tehát kevésbé vadregényes. Sajnos erről nincsen fotónk.

Ezt követi a Plovanije, ami nagyon hasonlít a legelső, Pinizule öbölre, talán kicsit nagyobb, majd ezt követi a Njive.

Njive

Mivel mi bizonyos szakaszokat gyalog jártunk be, ezért íme, a látvány :)

Az egyik legeldugottabb öböl a Radovica, ahová egy meredek kis ösvényen lehet lesétálni, és csak a part menti sziklaperemeken van hely napozni. Nomeg persze a szerencsésebbek, akik korán keltek, azoknak van még hely a keskeny öböl árnyas partján is. :)

Radovica

A Kolumbarica partszakasz az egyik legkedveltebb itt, ha másért, nem, már csak azért is, mert egy hangulatos, szafari stílusban berendzett étterem-büfé van a partján, ahol árnyékban hűsölhetünk a nagy melegben. Egyébként a partszakasz csak sziklákból áll, tehát érnyékot itt csak akkor találunk, ha itt ücsörgünk, vagy vittünk magunkkal napernyűt. A sziklás part viszont gyönyörű, és akik nem félnek magasról fejest ugrani, itt bőven válogathatnak. :)

Kolumbarica

Safari bar
Itt egyébként kicsit keletebbre van még egy kilátópont és a Sveti Mikula öböl is, mi ezt kihagytuk, nem volt időnk bejárni mindent. Illetve elvileg egy rövid sétával a Safari bártól egy szép sziklás öbölbe is el lehet jutni. Szóval itt azért érdemes még sétálni egy keveset, ha bírjuk a napot és van időnk. Illetve autóval is meg lehet közelíteni ezeket a helyeket.

Visszafelé a keleti parton már nem néztük meg az összes öblöt. Viszont Portic öbölben megálltunk aludni egyet az árnyékban. Itt jellemzően hajóval kötnek ki (ez van legközelebb Medulinhoz is) és onnét strandolnak, a parton elég kevesen voltak, legalábbis akkor, amikor mi jöttünk. Egyébként nem véletlenül kikötőként funkcionál leginkább ez az öböl, a parta ugyanis kevésbé fürdőzőbarát, köveken mászva lehet sok helyen bejutni, de azért nem vészes.

Portic öböl a parkolótól fotózva

Portic

Amit még megnéztünk, az a keleti oldalon a Drazice partszakasz. Ez egy elég nyitott, hosszú part, több helyen is lassabban mélyül a ví, ahogy láttuk, viszont fát itt nem nagyon találunk, csak messzebb a víztől, úgyhogy ezt a szakasz csak akkor javaslom, ha viszünk magunkkal sátrat vagy napernyőt. A lapos, lekpotatott köveken viszont remekül lehet napozni. :)

Drazice

Mivel a neten nehéz fellelni térképet, ezért készítettem hozzá egyet házilag, remélem, mindet jól írtam. :)