2015. szeptember 6., vasárnap

A Lamsenjochhütte és a Hahnkampl meghódítása (Ausztria, Tirol)

Tiroli nyaralásunk (az összefoglaló itt olvasható) első túráját akkor néztük ki, mikor az Achensee körül tett kis sétánk után beültünk az autóba és elautókáztunk Pertisau faluba. Erre azért is votam kíváncsi, mert eredetileg itt próbáltam szállást találni, sikertelenül. A falu egyébként nagyon szép, tele új házakkal, itt találunk flancosabb szállodákat is. Igazából látszik, hogy Pertisau a drágább, felkapottabb hely, ami persze annak is köszönhető, hogy itt van egy kisebb síterep is pár lifttel.

Ahogy a főúton haladva kiértünk a faluból,egyszer csak vége lesz az útnak, pontosabban fizetőssé válik. Itt ugyanis két völgybe is autóút vezet be a Karwendel szívébe, az un. Mautstrasse Gramaialm és a Gernalm Mautstrasse. Az út mentén találtunk egy táblát, ami jelölte ezeket az útvonalakat.

Innét már csak egy lépés volt, hogy az egyik prospektusban, amit a tourist office-ból hotunk, megnézzük, milyen lehetőségek vannak túrázni a völgyből. És így bukkantunk rá a Lamsenjochhütte-re. Rákerestem a google-n a képekre, és nem volt kérdés, hogy ide el kell jutnunk. Hát így indultunk neki másnap kora reggel a túrának (mert délutánra esőt mondtak). Autóval mentünk az 1263 ma magasan fekvő Gramaialmig (arra már nem emlékszem, hogy mikor 2013-ban ott jártunk, mennyi volt az útdíj, de most a neten 4,5 EUR-s díjat találtam), ahol egy szép szálloda (Alpengenusshof Gramai) zárja az autós utat. A szállásunktól ez egy 25 perces autóút volt, de nagyon látványos. A szálló előtt leparkoltunk, a túraút eléréséhez a kertjén kell áthaladni.

Gramaialm (1263 m)
A völgy itt ér nagyjából véget, így a ház mögött, bár lankásan, de azonnal emelkedni kezd az ösvény. Az út gyakorlatilag egyenesen vezet, fel a szemben lévő nyeregbe, bár kezdetben nem látni még, hol vezet fel az út, hisz csak a meredek sziklafalat látni. A meredély bal szélén, a füves területen vezet fel egy kis cikk-cakkos ösvény, így, bár a terep meredek, az út emelkedése nem vészes. Ha nem sietünk különösebben, viszonylag kényelmesen le lehet küzdeni a szintemelkedést (ezen a szakaszon kb. 700-750 m az emelkedés, kb. 4,5 km-en). A hüttéig a tábla szerint 2 óra a szintidő, és ez kényelmes tempóval teljesíthető is.

Szemben a füves zöld területen vezet fel az ösvény

Félúton a nyereg felé, szemben a Lamsenspitze (2508 m)

Visszatekintés más a meredély felső szakaszáról, a völgybe, balra a Sonnjoch (2457 m)

A nyeregbe felérve még nem látjuk a hüttét magát, az csak picit később bukkan elő. Itt van egy elágazás, bal kéz felé van maga a hütte, jobbra pedig vezet tovább az út a szomszédos völgy, valamint a Hahnkampl és a  Sonnjoch irányába.
A Lamsenjochhütte felett 2400 m körüli csúcsok tornyosulnak. A leglátványosabb a Lamsenspitze, amely már messziről, a völgyből is ktűnt.

Egy frissító tízórai, nomeg egy jól megérdemelt pohár sör után tovább indultunk. Elvileg lent a völgyben úgy írták, hogy a Lamsenjochhüttéig 2 óra az út, a Hahnkampl-re pedig 3, szerintem a kettő között nincs 1 órányi távalapvetően. Igaz, mi is 1 óra alatt értünk felvégül, de sokszor megálltunk gyönyörködni a tájban és fotózni.
Szóval a körtúra, amit kinéztünk, a Lamsenjochhütte után a szomszédos völt irányába vitt, át a Hahnkampl csúcsán, majd körben vissza a völgybe. A táblákon többnyire Engalm és Hinterriss feliratokat kell követni (ez a szomszédos völgy), de igazából elég körbenézni és látni fogjuk, hol fogunk menni.

Kilátás a hüttétől a Hahnkampl irányába

A Hahnkampl távolról

A Hahnkampl felé haladva egy nyeregbe érünk, itt válik el az út, amely bal kéz felé a szomszédos völgybe vezet (Engalm), jobbra pedig a Hahnkampl-re.
Egyébként a szomszédos Engalm a kedvelt kiindulópontja a Karwendel-be tett túáknak, főlek a német oldalról érkezőknek. Ide ugyanis rendes nagy autóút vezet be, és nagyon közele lehet így jutni a hegység szívébe. Az Achensee irányából mondjuk nem opció, mivel a völgybe a német oldal felől lehet bejutni, Hinterriß felől.

A szomszédos völgybe vezető út és a kilátás
Az ösvény nagyon szép, füves területen halad egy szakaszon innét tovább, csodás kilátással vissza a Lamsenjochhüttére és az oda vezető úta (bár a hütte már távol van, a fotón alig látszik).

A Lamsenjochhütte a távolban s a felvezető út
Utunk legnehezebb szakasza itt következett, a Hahnkampl-re vezető ösvényt ugyanis fekete színnel jelzik a táblákon, a térképen pedig szaggatott vonallal. Bár tapasztalataink azt mutatják, ilyen esetben nagy eltérések vannak a fekete jelzésű utak között, ez mindenesetre a biztonságosabbak közé tartozott.
Egy szakaszon ugyan a kezünket is kellett használni, de a szakasz ki volt építve, ahol kellett, volt kapaszkodó. Egyedül az alattunk tátongó mélység volt kicsit ijesztő, de ez még határértéken belüli. :) Láttunk már sokkal félelmetesebbeket is. :)

Viszont a körpanoráma, ami fent fogadott minket, lenyűgöző volt, megérte azt a kis küzdelmet. :)

Hahnkampl (1940 m)

Innét utunk végig lefelé vezetett. Ha valakinek nem volt még elég az eddig megtett túra, ebből az irányból lehet felkapaszkodni a Sonnjoch (2457 m) monumentális sziklatömbjére is, de nekünk azért elég volt ennyi. Főleg, hogy délután 2 felé már esőt mondtak, és nem szerettük volna, ha a hegyen ér minket. Lefelé menet van még egy pihenőállomás (hiába, Ausztriába lépten-nyomon hüttékbe botlunk), a Gramaialm Hochleger. Mi itt már nem álltunk meg, hanem csak elhaladtunk mellette.

Balra lent a Gramaialm Hochleger

Gramaialm Hochleger (1756 m)

Az ösvény innét egy helyeként beszűkülő hasadékban vezetett le a két sziklatömb alatt, tavasszal minden bizonnyal rengeteg víz lehet erre, mi sajnos most az itt mindenütt előbukkanó vízesésekből nem sokat láttunk.

Vízesés, kevés vízzel

Leérve fáradt lábainkat a szálló teraszán pihentettük, ami még reggel kihalt volt, most tele volt turistákkal, sokukat busszal hozzák ide ebédelni, és őszinte leszek, valóban meseszép hely. Van egy kis kőépület is itt, ahol fantasztikus sajtokat lehetett venni.

A közeledő vihar, ami ugyan pár órával később, de valóban lecsapott :)

ADATOK:
Útvonal: Gramaialm (1263 m) - Lamsenjochhütte (1953 m) - Westl. Lamsenjoch (1940 m) - Hahnkampl (2080 m) - Binssattel - Gramaialm Hochleger (1756 m) - Gramaialm (1263 m)
Szintemelkedés: kb.900 m
Táv: kb. 10 km
Menetidő: kb. 4-5 óra (felfelé: 3 óra, lefelé 1,5 óra)
(itt a túra online térképen, bár itt 3,5 órát írnak, ami azért kicsit nekem kevésnek tűnik: http://www.outdooractive.com/de/wanderung/achensee/lamsenjochhuette-hahnkampl-gramaialm/1542672/#dm=1)
Közben találtam még egy zseniális műholdas térképet is, ezen látszódnak az útvonalak és az állomások is: http://www.deine-berge.de/Karte/POI-3361/Pass-Uebergang/Oesterreich/Hoehe-1903m/Binssattel.html?maptype=hybrid&zoom=15&lat=47.382003&lng=11.611993