2014. május 15., csütörtök

Kirándulás a Mostnica szurdokhoz és Voje völgyben (Szlovénia)

Szlovéniai nyaralásunk 5. napján az előző napi túrát követően csak egy kis könnyű sétát akartunk tenni, így a közeli Mostnica szurdokot (Korita Mostnica, nevét a Mostnica patakról kapta) és Voje völgyet választottuk. Mivel a szállásunk Stara Fuzinaban volt, így gyalogosan indultunk útnak, de aki autóval érkezik, van egy nagy parkoló a szurdok bejáratánál. A szurdok a falutól északra található, a Bohinji tó északkeleti csücskében.

Ha jól emékszem, a belépődíj 2,5 EUR volt fejenként a felnőtteknek. A szurdok legeljén kevés séta után egy hidról tekinthetünk be először a szurdokba. A szrudok ezen részén a sebesen folyó víz csupán néhány méter szélesen vájta ki a sziklát, így közel 20 méterrel alattunk hömpölyög a víz magas sziklafalak között. A szurdok mindkét oldalán vezet ösvény, igazából mindegy, melyiket választjuk. A szurdok különlegessége, hogy az erős vízsodrás csodás alakzatokat formázott a sziklákból. Az egyik nevezetesség az un. elefánt szikla, mivel a vízmosta sziklatömb egy elefánt fejére és ormányára emlékeztet. A szurdokot övező sziklák sok helyen egészen világosak, így a víz néhol már-már lehetetlenül türkiz színű.

Később a patak bizonyos részeken teljesen kiszélesedik, máshol újra sziklás örvényekké válik. Sajnos a szurdok igazán vadregényes, magas sziklafalakkal övezett részeiba csak néhol, a hidakról lehet belelátni. A szurdok nem túl hosszú, attól függően, hogy mennyit állunk meg közben, oda-vissza kb. 1,5 órás programot jelent.

Az elefánt szikla

Mi a szurdok "végénél" nem álltunk meg, hanem tovább sétáltunk a Voje völgyébe, egészen a a Mostnica vízesésig (Slap Mostnica). A Voje völgye egy igazi kis gyöngyszem, körben magasodó hegyek, zöld rét, kis házikók, sok vadvirág.

Voje völgy

A völgy legvégében található a vízesés, sajnos itt sem volt sok víz, de ez az augusztusi hőség mellett nem is csoda.

Mostnica vízesés
A vállalkozó kedvűek persze még innét is tovább haladhatnak túrázni, bár innét már kevésbé lesz olyan kis lankás sáta, mint idáig. :)

Akik peig egy extrémebb kalandokra vágynak, azoknak itt a canyoning. Biztos vagyok benne, hogy hatalmas élmény, de hogy a víz milyen hideg lehet... :)

Canyoning a Mostnica szurdokban
kék: Mostnica szurdok, piros: Voje völgy

ADATOK:

Útvonal: Stara Fuzina - Korita Mostnica - Voje  - Slap Mostnica - Voje - -Korita Mostnica - Stara Fuzina
Táv: kb. 12 km
Szintemelkedés: kb. 250 m
Menetidő: 3,5-4 óra

A kirándulás költsége:
- Mostnica szurdok belépődíj 2,5 EUR/fő (2012-es ár)
Összköltség 2 főre: 5 EUR

Amit mi kihagytunk, de visszamennénk:
Szívesen továbbsétálnánk legközelebb ezen az úton, de aznap nem így készültünk.

1. Nem kis részben ennek a leírásnak köszönhetően kerestük fel mi is ezt a szurdokot. A faluban szálltunk meg, egy "nemszerettem" apartmanban, de túl tettük magunkat ezen. Végül is túrázni akartunk 3 napot a környéken.

Lenyűgözött minket is ez a túra.
    "Lírai szépségű", így égettük be magunkba ezt az élményt. Sokszor emlegetjük, mivel ez volt a csúcspontja az ott tartózkodásunknak.

Nem igazán rajongok az olyan élményekért amiért nem igen kell megküzdeni és "készen" megkaphatóak. (pl. kibetonozott megközelítés, parkolóból elérhető, korlátokkal biztosított, felszórt murvával egyengetett stb.) Ez a leírt szakasz is valami ilyesmi, így bátran ajánlható, kézen-fogva andalgóknak, kisgyerekes családosoknak vagy bármi okból kényelmeskedő sétálgatóknak.

Máskor jó okom van az ilyen helyeket elkerülni, de ez minket is elgyönyörködtetett. Annak ellenére, hogy nagy erőfeszítést nem kíván a végigjárása, felemelő az élmény amit itt kaphat az erre járó. Nem annyira ismert ez a szakasz, ami jól is van így. Én is csak annak ajánlom jó szívvel, akik elmélyültebb élményekre vágynak. Őszintén gondolom, hogy akik csak "úgy" akarnak egy kicsit nézelődni, inkább válasszák a Vintgar-szurdokot... jobban járnak. Tény, hogy a Mostnica nem a nagyságával, monumentalitásával hódító. Nem a félelmetességében lenyűgöző.
    Mondhatnám jelentéktelenebb, de (nincs jobb szavam) lírai.

Még egyszer köszönöm a bejegyzést.