2014. május 13., kedd

Grossglockner Hochalpenstrasse (Ausztria 5 napos kirándulás 5. nap)

A méltán híres Grossglockner Hochalpenstrasse-t minden bizonnyal sokan ismerik, legalább névről. ausztriai kirándulásunk utolsó állomása volt ez, mivel délre, az olasz tengerpartra utaztunk tovább, így az panorámaúton áthaladva búcsúztunk a hegyektől. Kiindulási pontunk tehát ismét Weißbach volt, célállomásunk pedig Lignano.

A tényleges panorámaút ennél a távnál persze jóval rövidebb (bár meglepően hosszú, 48 km) és fizetős, amikor mi voltunk 30 euró körül volt emlékeim szerint az ár személygépkocsira, jelenleg 34 euró (pontos árak itt). Az útvonal nincsen egész évben nyitva, mivel a hó elzárja a hágót, de nyáron is könnyű ködös időben belefutni. Nekünk most szerencsénk volt, ragyogó napsütés kísért minket.
Elképzelhető, hogy a sok hajtűkanyart (egészen pontosan 36 db) nem mindenkinek a gyomra bírja, de egyébként is olyan szép a látvány, hogy érdemes időről-időre megállni a kilátópontoknál és körbenézni. Megközelítés tekintetében Zell am See-től délre, Bruck an der Grossglocknerstrasse (757 m) településnél kell a 107-es útra fordulnunk, ahol nem sokkal később elérjük a fizetőkaput.

Kilátás az útról

Az út innét kezdve egyenesen, azaz kanyargósan vezet, két helyen lehet és érdemes is letérni róla, ebből az első egy rövid kitérő, hogy "felkapaszkodjunk" az Edelweissspitze-re. Ezt a rutinos vezetők autóval, a kevésbé vállalkozó szelleműek gyalogosan tehetik meg, az út itt ugyanis majdhogynem egysávosra szűkül. Ez az autóút legmagasabb pontja a maga 2571 méterével és csodás kilátás tárul innét a szemünk elé minden irányban, ráadásul a panorámaút is jó szakaszon belátható.

Az Edelweissspitze-re vezető hajtűkanyarok
Kilátás az Edelweissspitze-ről (2571 m), a távolban a Grossglockner csúcsa (eléggé takarásban ugyan, de ott van :))

A másik letérő magához a gleccserhez vezet. Ezt se hagyjuk ki, lenyűgöző látványban és élményben lehet részünk. A letérő 9 km-es plusz út, és a végállomása a Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, ahonnét ráláthatunk a gleccserre.

Látogató központ a Kaiser-Franz-Josefs-Höhe-nél (2369 m)
Ha van nálunk terepre való cipő, le is sétálhatunk a gleccser aljába, ez egy pár órás kitérő (lefelé kb. 30 perc, felfelé kb. 1 óra az sétaút maga), az út elég meredek is, de vétek lenne kihagyni. Az úton lefelé végig táblákkal jelölik, hogy korábban hol húzódott a jéghatár. Megdöbbentő, hogy mennyire visszahúzódott a jég az elmúlt ár évtized során. Félútig egyébként hegyi-vasúttal is le lehet menni, de még ennek az aljától is van mit sétálni bőven, és emlékeim szerint elég drága is volt, így aki bírja, inkább sétával tegye meg az utat.
A gleccser aljához érve olvadt, sáros gleccservíz tavak fogadnak, és először észre sem vesszük, hogy már a jégen járunk, hisz tele van hordalékkal. A jégre egy darabon lépcsőféleséget rögzítettek, hogy rá lehessen gyalogolni és ne csússzanak el rajta a látogatók. Bal kéz felé pedig felettünk magaslik Ausztria legmagasabb csúcsa, a Grossglockner, a maga 3798 méteres magasságával.

A Grossglockner csúcsa (3798 m)
Táblák jelzik, hol húzódott körábban a jéghatár (a távolban a kis pálcikák az emberek :))
Lépcsők a jégen
A gleccser
Olvadó jég

Az Alpenstrasse végét követően Heiligenblut (1301 m) falucskában érünk vissza a "civilizációba", a táj még itt is mesés persze, a faluban is érdemes egy sétát tenni, ami télen pedig kedvelt síterep is. A főútra Lienz-nél jutunk vissza.

Ausztriai utunk nekünk itt átcsapott olasz kiruccanásba, a sok hegy után egy kis tengerparti láblógatással. :)

Az utat persze oda-vissza is megtehetjük, ha nem körutazáson vagyunk, de mivel nem rövid és nem is könnyű terep, érdemes ennek megfelelően inkább táhaladni rajta és nem oda-vissza megtenni.
Weissbach-Lienz útvonal a Grossglockner Alpenstrasse-n át
ADATOK:

Útvonal: Weissbach bei Lofer - Zell am See - Bruck an der Grossglocknerstrasse - Edelweissspitze - Kaiser-Franz-Josefs-Höhe - Heiligenblut - Lienz
Táv: kb. 140 km Lienz-ig

A kirándulás költsége:
- panorámaút 34 EUR/személygépkocsi (2014-es ár)
Összköltség 2 főre: 34 EUR

Amit mi kihagytunk, de visszamennénk:
A panorámaút számos pontjáról indulnak a túrautak. Egyszer szívesen visszamennék túzáni ezekbe a hegyekbe, főleg a Grossglockner környékén. Néhány túraútvonal tipp (igaz, térkép nélkül) van fent az Alpenstrasse weboldalán is.