2016. június 13., hétfő

Argiroupoli, Rethymno, Bali (Görögország, Kréta)

Nyugat-Krétán töltött két hetes nyaralásunk (összefoglaló itt olvasható) sajnos túl gyorsan elrepült. Mivel a repülőnk este indult vissza Budapestre, ezért nem akartuk, hogy az utolsó napunk veszendőbe menjen. Mivel az ott töltött 2 hét alatt kizárólag nyugati illetve déli irányban utazgattunk, úgy döntöttünk az utolsó napot, a visszautazást arra is használjuk, hogy kicsit keleti irányban is szétnézzünk, Heraklion felé visszaúton.
Mivel tengerpartot már láttunk szép számmal, így kicsit a sziget belseje felé kerültünk, Argiroupoli (Argyroupoli) településre, ami Rethymnotól kb. 25 km-re délnyugatra található.
Argiroupoliról azt mondják, hogy a környező hegyeknek és az ottani forrásoknak köszönhetően természetesen hűvös klímája van, így még a nyári tikkasztó melegben is kellemes itt az időjárás. Elsősorban kirándulóhely ez, remek kiindulópont túrázni vágyóknak. Két patak forrása és vízesés is található a közelben, mi viszont csak a településen tettünk egy kisebb sétát, de a kilátásért már így is megérte, mert álomszép, ráadásul még így nyáron is üde zöld minden.

A falu egy régi ókori település helyén épült, így több műemlék épület is található itt. Mi nem látogattuk végig őket, csak ahogy sétáltunk, a régi ókori római mozaikba botlottunk.

A településnek egyébként két része van egy alsó és egy felső, utóbbiban találhatóak inkább a látnivalók. Miután megnéztük a falut, először tovább autókáztunk picit a hegyekbe. Sajnos már nem emlékszem, melyik úton indultunk el, de csodás kilátást találtunk pár km-el odébb egy völgyre és településre (a térképen nézegetve talán Assi Gonia lehetett)

Ezt követően kerestünk egy tavernát, ahol megebédelhetünk. Az autóút mellett találtunk is egy nagyon szimpatikusat. Bár sehol nem volt senki, ez itt láthatóan nem a főszezon. Épp ezért nem is volt minden az étlapról, csak egy szűkített választékból csemegézhettünk, de életem legfinomabb birkáját ettem itt. Az étterem neve, ahová beültünk Tavern Arhaia Lappa (Ancient Lappa), Lappa volt egyébként a település régi neve. (étterem: https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g2201167-d6579183-Reviews-Tavern_Ancient_Lappa-Argyroupolis_Rethymnon_Prefecture_Crete.html)

Ebéd után tovább indultunk, és következő megállónk maga Rethymno (Rethimnon, Rethimno). Rethymno nagyjából félúton található Heraklion és Chania között. Rendkívül felkapott üdülőhely, és az egyik legszebb város. Jellegében, építészetében nagyon hasonlít Chaniara, csak persze kisebb, de még így is Kréta harmadik legnagyobb települése. A városképet leginkább a tengerparton található velencei erőd képe határozza meg. Ha a főútról letérünk Rethymnoban és a városközpont jelzést követjük, az autóút levisz minket a tengerpart mellé, amin haladva gyakorlatilag beleütközünk az erőd falába. A fal mentén a parton több helyen található parkoló, mi a keleti oldalon parkoltunk, innét közelebb is van az óváros.
Az erődbe be lehet menni, de mivel belépőt kell fizetni (4 EUR/fő), nekünk a 35 fokban nem volt kedvünk a tűző napon a falon sétálni.

Rethimno erőd

Így inkább bevettük magunkat az óvárosba és kóboroltunk 1-2 órát. Rengeteg műemlék épületet találunk itt. Az erőd szélén lévő parkolótól először a kikötő mentén sétáltunk, itt is található egy világítótorony, bár mi nem sétáltunk ki a kikötőbe, de ha több időnk van, érdemes lehet megnézni.

Rethimno kikötő

Most nem venném sorra az összes történelmi látnivalót, melyikről mit lehet tudni, egyszer talán érdemes elolvasni, de én inkább arra szavazok, hogy hagyjuk magunkat elveszni kicsit az óvárosban, hogy átéljük az igazi hangulatát.
Egyébként, a hatalmas hőség ellenére a köves, szűk utcák kifejezetten üdítőek napközben.

velencei loggia

Rimondi szökökút

Ezután ismét útnak indultunk, de még egy utolsó kis kitérőt tettünk egy kis partmenti üdülőhelyre, csak hogy megnézzük, errefelé milyen a tengerpart. Bali-t választottuk, ez a település Rethymnotól kb. 40 km-re található nyugatra és kb. 50 km-re Herakliontól. Az egyik legmegkapóbb öbölnek mondják az északi parton, de  vad sziklás öböl már sokat vesztett szerintem a szépségéből, mivel teljesen kiépítették. Ennek ellenére nagyon látványos, és van egy gyönyörű hosszú strandja. Minden bizonnyal ráadásul nagy előnye, hogy közel van a heraklioni repülőtérhez, és mégsem az agyonzsúfolt elvárosiasodott üdülőhely.

Bali

Útvonal a reptérre

ADATOK:
Autós útvonal: Agia Marina - Chania - Argiroupoli - Rethimno - Bali- Heraklion
Táv: kb. 220 km
Menetidő: tiszta menetidő kb. 2,5-3 óra

További információk:
Leírás Argiroupoliról: http://www.originalcrete.com/en/article/arguroupoli
Leírás Rethimnoról: http://www.cretetravel.com/guide/rethymno/ és itt http://www.explorecrete.com/crete-west/Rethymnon-old-town.html