2016. április 24., vasárnap

Novigrad, Zadar, Nin (Horvátország)

Starigradi nyaralásunk (összefoglaló itt olvasható) első napján autós kirándulást tettünk. Sokat előzetesen nem olvastunk utána, hogy merre kiránduljunk, inkább a térkép alapján mentünk.
Azok, akik Horvátország déli területeire utaztak már autópályán, minden bizonnyal emlékeznek arra az útszakaszra, amikor először lehet megpillantani a tengert (ami utána persze ismét eltűnik). Itt a parthoz leérve, még Zadar előtt  az autópálya áthalad egy nagy hídon, ahonnét egy kis időre be lehet látni a Velebit-csatorna csücskébe is. Bár az autópályáról ez kevésbé látszik, déli irányban található a Novigradi-tenger. Csalóka, mert térkép alapján inkább tónak tűnik, de ez igazából tenger, amit csatorna köt össze az Adriával, pontosabban a Velebit csatornával.
A főúton haladva a Novigradi-tenger irányába az első meglepetés a a csatorna mentén ért minket. A csatornát két híd szeli át, az egyiken az autópálya halad át, a másikon a főútvonal. Ha jól láttam az interneten, ez utóbbit hívják Maslenički most-nak, azaz Maslenica hídnak, de igazából mindkettőt láttam így nevezni. A lényeg igazából az, hogy a fűútvonal hídjáról csodás kilátás nyílik a csatornára és az autópálya hídjára és a felette tornyosuló Velebit hegységre. Ha jól emlékszem, volt egy kis megállóhely a híd mindkét végében, mi itt húzódtunk le az autóvál és sétáltunk ki a hídra (őrült szélben), hogy megcsodáljuk a látványt. Forgalom gyakorlatilag semmi nem volt erre.

Maslenički most

Ezt követően folytattuk utunkat Novigrad irányába. A térképen láttunk valami erődítményt jelölni, e ezen túl nem semmi információnk a helyről, így teljes meglepetésként ért minket az elénk táruló festői látvány. A hely különlegessége, hogy az öböl itt szinte fjordszerűen (némi költői túlzással persze) kanyarog kb. 1 km hosszan, és az öböl S kanyarja mellé a domboldalra települt Novigrad.
A google térképen jól látszik ez az S kanyar:

Az autóútról a fák között itt-ott átlátni erre a különleges kanyarra, az út szélére lehúzódva sikerült is róla pár fotót készítenünk.

Novigrad

Novigrad fölött a dombtetőén találhatóak a 13. századi Gusic-Krujakovce erőd romjai. Az autót leparkoltuk a parton végighúzódó autóút mentén. A templom tér elől indul fel az ösvény a várba, főszezonban, nyáron, a tűző napon nem lehet kellemes séta, mert már így kora tavasszal is rettenetesen meleg volt, ahogy a fehér kövek visszaverték a meleget.

Az erőd lentről sok tekintetben látványosabb, viszont a kilátásért mindenképpen érdemes felsétálnunk.
Gusic-Krujakovce erőd

A falu gyakorlatilag kihalt volt így áprilisban, csak halászhajók ringatóztak a vízen és ár helyi ült a kávézókban. Őszintén szólva számunkra pont ezért volt igazán idilli, ez a sajátos, kissé elhagyatott hangulat magával ragadja az embert. Mindenképpen érdemes itt meginni egy kávét. :)

Azt követően Zadarba (Zára) autóztunk. Itt persze már több turista volt, de még mindig hihetetlenül kellemes volt a nyári zsúfoltság után. Zadar persze igazi turista célpont, az óváros tele van éttermekkel, fagyizókkal, szuvenírboltokkal.
Zadart elsősorban az óváros miatt érdemes meglátogatni, ami telis-tele van műemlék épületekkel, templomokkal, kultúrák és korok ötvözetével.  Őszintén szólva mi akkor nem akartunk nagy városnézést tartani, így csak egy rövid, pár órás kitérőt tettünk is, de persze sokkal több időt is el lehet itt tölteni.

Szent Donát-templom, Szent Anasztázia-templom harangtornya

Szűz Mária-templom

Itt az utcák nem annyira szűkek, mint más, kisebb horvát óvárosokban, de ennek ellenére nagyon hangulatosak.

Zadar egyik fő látványosság a tengerparton található "zenélő lépcső". Ez egyfajta víz alatti orgona, amit a tenger hullámai szólaltatnak meg, igazi különlegesség, azt hiszem, nincs is több ilyen a világon.

Zenélő lépcsők

Találtam róla egy videót a youtube-on, de persze ezt ott kell meghallgatni :) https://www.youtube.com/watch?v=LBhk5KFwLVc

Zadar után az északabbra fekvő Nin városába utaztunk. Nin különlegessége, hogy az óváros egy szigeten található, amit a szárazföldről egy kis hídon lehet megközelíteni. Eredetileg egy félsziget volt, de az útikönyv tanúsága szerint a vékony földnyelvet a 14. században átvágták és így lett belőle sziget. Az óváros mellett másik látnivalója a városkától északra található homokzátony, amire hosszan be lehet sétálni.
Homokos strandja miatt nyáron zsúfolt turista célpont.

Nin
 A szigeten belül luxusnyaralók sorakoznak a parton.

Maga az óváros szerintem nem volt annyira különleges, mi inkább kisétáltunk az északi partra, hogy megnézzük a homokzátony elzárta lagúnát, a Ninski lagúnát.
Ninski laguna
A szebb kilátásért picit tovább autóztunk északnyugat irányába, ahol könnyen le lehet sétálni a hol homokos, hol kiépített strandra és szép kilátás nyílik a településre.

Ezt követően visszamentünk a szállásunkra.

ADATOK:
Autóval megtett táv: 137 km (tiszta menetidő kb. 2-2,5 óra)
Útvonal: Starigrad-Paklenica - Posedarje - Novigrad - Zadar - Nin - Starigrad-Paklenica